Lis og Poul Madsen har et kloakknudepunkt ud for deres hus på Åkandevej i Stilling. Efter at have fået deres kælder oversvømmet, er de skuffede over Skanderborg Forsyning. Foto Sonne

Lis og Poul Madsen har et kloakknudepunkt ud for deres hus på Åkandevej i Stilling. Efter at have fået deres kælder oversvømmet, er de skuffede over Skanderborg Forsyning. Foto Sonne

Lortevand i kælderen: Lis og Poul er skuffede over Forsyningen

Par fra Stilling mener, at Skanderborg Forsyningsvirksomhed løber fra sit ansvar med at holde kloakledningerne prop-fri

Af
Claus Sonne

"Vi havde andre folks toiletvand i hele kælderen. Det var meget, meget ulækkert."

Ordene kommer fra Lis Madsen, og man kan høre ubehaget ved ovennævnte toiletvand i hendes stemme.

Episoden fandt sted 30. december 2017. Lis bor sammen med sin mand Poul på det sted på Åkandevej, hvor vejen 'hules'. Lige ud for det sorte bjælkehus, som parret rykkede ind i i 1971, mødes flere kloakledninger. Og det var en såkaldt fedtprop her, der var skyld i oversvømmelsen af parrets kælder.

Forsikringen har dækket rensning og tørring af kælderen, dog fraregnet 5000 kroner i selvrisiko, og de penge mener Lis og Poul, at Skanderborg Forsyningsvirksomhed skal finde Dankortet frem og betale. Men det afviser selskabet, der er 100 procent ejet af Skanderborg Kommune.

I et svar fra Jens Bastrup, direktør i Skanderborg Forsyningsvirksomhed, til Lis og Poul, fremgår det, at det er husejerens eget ansvar at sikre sig mod indtrængende kloakvand. Dette kan ske ved at installere en ventil, der automatisk lukker, når mængden af indtrængende vand bliver for stor. En såkaldt tilbagestrømssikring.

Aldrig haft problemer

Sådan en ventil kunne Lis og Poul egentlig godt have fundet på at have fået installeret - hvis de havde vist, at deres kælder var i farezonen. Men i de godt 47 år, de har boet på Åkandevej, har der aldrig tidligere været problemer.

"Vi har svært ved at forstå, at det ikke er Forsyningens ansvar, at der ikke opstår fedtpropper. Det kan vi som borgere jo ikke gøre noget ved," siger Lis og henviser til en mailkorrespondance mellem Forsyningen og dennes forsikringsselskab Axa. Her spørger en medarbejder fra Axa, hvorfor Forsyningen er holdt op med at spule kloakledningen på Åkandevej.

"Dette kan ikke siges med sikkerhed, men det skyldes nok en menneskelig fejl fra en tidligere medarbejder," lyder svaret.

Det fremgår også, at Forsyningen nu genoptager spulingen af kloakledningen på Åkandevej. 1. december hvert år skal der fremover spules.

Fejl er ikke en fejl

I bjælkehuset sidder Lis og Poul og ryster på hovedet.

"Når nu Forsyningen indrømmer, at de har lavet en fejl ved at stoppe med at spule - og at de genoptager spulingen, efter at de er blevet opmærksomme på fejlen - så må det da være deres ansvar, at fedtproppen er opstået, så det kom kloakvand i vores kælder," lyder argumentet fra parret, der også har en anden grund til at ærgre sig.

Men Jens Bastrup fortæller, at indholdet af mailen mellem Forsyningen og Axa er forkert.

"Vi spuler ikke forebyggende. Skulle vi gør det, ville kunderne skulle betale langt mere, end de gør i dag. Så det er fejl, hvad vores medarbejder skriver," siger Jens Bastrup.

Dobbelt ærgrelse

Lis og Poul får altså ikke Forsyningen til at betale de 5000 kroner. Det ærger de sig over. Og de ærgrer sig også over, at de ikke opdagede problemet i tide.

Tre gange i dage op til oversvømmelsen i Lis og Pouls kælder måtte Holst Kloakservice nemlig ud og fjerne fedtpropper i kloakledninger i området.

"Havde vi været i kælderen og set vandet begynde at komme ind, kunne vi have ringet til Forsyningen og måske havde fået fjernet fedtproppen ud for vores hus. Men det var vi desværre ikke," konstaterer Lis.

Publiceret 20 February 2019 10:00