Ny lokalradio i Skanderborg: SNR fyrer hit efter hit af - uden reklamer

SNR er navnet på Skanderborgs nye hit-radiokanal, der er 100 procent fri for forstyrrende reklamer

Af
Grethe Bo Madsen

stilling Oppe under loftet på det gamle mejeri i Stilling har et lille nyt "radiobarn" set dagens lys. SNR, hedder den nye kanal, der spiller de største hits fra i dag uden afbrydelse fra reklameblokke.

Bag den nye radiokanal står makkerparret Mickey Oneal og Nicki Feldt, samt et hold af frivillige radioværter, der er klar til at følge musikken op med nyheder, kulturelle indslag, underholdende radioshows, interviews og debatter. Radioen sender dagligt fra klokken 15.00 på FM 101,5.

Mickey Oneal, 37 år, er en garvet rotte indenfor radiofaget, der har været en af hans store interesser, siden han var 13 år. 1. januar gik han i luften som radiochef på SNR. Foto: Grethe Bo

Mickey Oneal, 37 år, er en garvet rotte indenfor radiofaget, der har været en af hans store interesser, siden han var 13 år. 1. januar gik han i luften som radiochef på SNR. Foto: Grethe Bo

Radio i blodet

Radiochef Mickey Oneal har en lang fortid indenfor lokalradio.

"Jeg prøvede at lave lokalradio første gang som 13-årig, og siden har jeg været på en masse radiostationer, blandt andre The Wave, Radio Halsnæs, Radio Rie og Up Towvn. Jeg er nok ret bidt af den branche. Jeg synes, det er mega-sjovt og spændende. I hvert fald er det en interesse, der har bidt sig fast," konstaterer han.

Ønsket om at stå på egne ben har ligget og boblet i et par år.

"Jeg ville gerne spille noget mere musik af spændende nye artister, men oplevede gang på gang at musikcheferne spændte ben for det af kommercielle hensyn. Så jeg fik blod på tanden efter at prøve selv. Derfor er en del af vores DNA også, at vi gerne vil præsentere musik af nye up-coming danske bands," fortæller han.

Siden ideen først begyndte at spire, til der var søgt og tildelt en frekvens, programtilladelsen var i hus og frem til radioen gik i luften 1. januar i år, ligger masser af hårdt arbejde.

"Hvis du vil lave lokalradio i dag, så skal alt være klappet af fra a til å, inden du går i luften. Værterne skal være godt klædt på, du skal have styr på programflade og musikkoncept. Det er super vigtigt," forklarer Mickey og tilføjer:

29-årige Nicki Feldt er SNR's programchef og musikansvarlige. Foto: Grethe Bo

29-årige Nicki Feldt er SNR's programchef og musikansvarlige. Foto: Grethe Bo

Gider ikke reklamer

"For os betyder det, at vi har valgt en model, hvor vi ikke er finansieret af reklamer. Vi vil spille musik for vores lyttere. Folk gider ikke høre på reklamer."

SNR deler i øjeblikket frekvens med et par andre radiostationer, men stationen har planer om at søge om fuld sendetid, så SNR kan sende 24/7.

"Lige nu sender vi fra klokken 15, og det er faktisk et rigtig godt tidspunkt, så folk kan nyde musikken, når de køre hjem fra arbejde. Men vores ambition på længere sigt er at sende så meget live radio som muligt. Vil vil rigtig gerne have den direkte dialog med lytterne - at de kan sende os en sms, ringe og ønske et nummer eller deltage i en debat. Alt det, der gør radioen levende og giver nærvær. Vi vil rigtig gerne blive en del af hjertet i Skanderborg og samle lytterne om de emner, der er oppe i tiden," understreger han.

SNR er ikke Mickeys og Nickis første fælles projekt. Sammen har de to de seneste år kørt parløb om driften af lydstudiet Phinix Music i Aarhus, der på flere måder har været springbrættet ind i radioverdenen.

"Ja, vi har da i hvert fald et ret godt kendskab til teknikken," forklarer de grinende.

Publiceret 20 January 2019 11:30