Danmarks mest solgte SUV, Nissans Qashqai, der indleder det nye år med en række nye motorer.

Danmarks mest solgte SUV, Nissans Qashqai, der indleder det nye år med en række nye motorer.

Bilsalget 2018 - vindere og tabere

Vi har hørt det igen og igen - men nu er tallene her: Mikroerne blev direkte blæst ud ad banen i 2017. Men hvor gik det så fremad? Og hvilken bil blev danskernes foretrukne i 2018?

Af
Flemming Haslund

BILSALG Peugeot 208 er en bil, der i sin nuværende udgave dybest set stammer fra 2012. Seks år gammel bil. Det ændrer imidlertid ikke på, at netop den franske mini er dette års i særklasse mest solgte bil (gjort op for perioden 1. januar til 30. november – som alle andre salgstal i denne artikel i øvrigt). 8.467 solgte biler pr. slut-november giver udsigt til lidt mere end 9.000 slutsedler på Peugeot 208 i løbet af i år; årets vinder i salgsracet.

BMW 3-serien er interessant, fordi netop 3’eren repræsentere en af BMW’s salgssucceser i år, der har æren for, at netop dette tyske mærke har en markant salgsfremgang i år – i runde tal fra 5.100 til 7.100 biler med bilmærket BMW på slutsedlen.

Interessant er det, at de to BMW’er, der trækker salgslæsset, nemlig 1- og 3-serien, jo begge er om ikke gamle modeller, så i hvert fald 'ikke-nye'. Således er den nuværende 1’er fra 2011, 3’eren fra samme år. Ganske vidst er der lige nu en helt ny 3’er på vej; men den, der har trukket læsset i salgsstatistikken, er den 'gamle'. Begge biler beviser, at vel er der ikke noget, der slår en god nyhed; men der er i den grad andre muligheder. BMW-Danmark beviser det med 1- og 3-serien. Ligesom Peugeot har bevist det med 208.

C1 fra Citroën er også markant, fordi den repræsenterer en biltype, der på det nærmeste blev blæst helt ud ad banen i år. At mikroerne har vigende markedsandel, og at de ikke sælger, som de gjorde, er jo en tendens, vi har set, allerede inden vi tog hul på bilåret ’18. Men nu er der tørre tal på tendensen.

VW Up! er gået fra 6.600 i 2017 til 4.600 i år. Toyota Aygo fra 4.500 til 3.900. Citroen C1 fra 4.400 til 2.700. Og Peugeot 108 er gået fra 2.700 til 660.

Så vidt bilmodeller. Når vi ser på hele bilmærker, træder Volkswagen frem som årets mest solgte bilmærke. 29.473 i alt i perioden januar-november. Det er godt og vel 2.000 flere end sidste år, og det er i særklasse flest, idet nummer to på denne liste er Peugeot med 19.619 solgte biler i samme periode. Nummer tre er Toyota, 15.305 solgte biler.

Publiceret 15 December 2018 18:00

SENESTE TV