Søren Spanggaard Christensen, direktør i SOKA, med medarbejderne Daniel Averhoff (th) og Andreas Souren. Foto: Sonne

Søren Spanggaard Christensen, direktør i SOKA, med medarbejderne Daniel Averhoff (th) og Andreas Souren. Foto: Sonne

En speedbåd til Turkmenistan eller en motor til Jamaica? SOKA leverer det hele...

SOKA Spedition siger ja til opgaver, som de fleste andre siger nej til

Af
Claus Sonne

Lad os sige, at du står med en flymotor til en værdi af 88 mio. kroner i Norge og skal have denne til Italien. Og gerne vil bruge et speditionsfirma, der har erfaring med sådan en opgave. Så vil en opringning til SOKA Spedition på Godthåbsvej i Skanderborg være en god idé.

Firmaet, der 1. august i år på grund af pladsproblemer rykkede fra Aarhus Havn til Skanderborg, har nemlig specialiseret sig i specialopgaver, og tidligere i år løste SOKA den nævnte opgave med flymotoren.

"Mange af de opgaver, vi løser, er opgaver som andre ofte siger nej til. Så vi har fundet en god niche," forklarer Søren Spanggaard Christensen, direktør i SOKA og bosat i Ry.

Motorvej afgørende

At Skanderborg blev basen for firmaet, der oprindeligt lå i Vojens, handler om placeringen tæt på motorvejen.

"Det er ikke, fordi vi har så meget kontakt igen med de chauffører, vi hyrer til opgaverne, men når vi skal have fysisk kontakt, er det en kæmpe fordel, at vi er placeret tæt på motorvejen," konstaterer Søren Spanggaard Christensen, der omtaler de firmaer og chauffører, som SOKA benytter, som samarbejdspartnere.

"Det er vigtigt for os at have et godt og effektivt netværk, som vi kan trække på, når vi får en opgave. Når vi har en opgave i lande som Turkmenistan, Kasakhstan eller Iran, ja faktisk i det hele taget, så er det en stor fordel, at vi bruger lokale chauffører, der kender vejen og taler sproget. Tid er nemlig ofte lige så vigtigt som pris," forklarer han.

Dækker meget bredt

Oprindeligt var Østeuropa det helt store marked for SOKA, og den del af verden udgør stadig en stor del af firmaets forretning. Men der kommer ordrer fra nærmest hele Europa samt Mellemøsten, og med jævne mellemrum sender Søren Spanggaard Christensen & Co. chauffører ud på noget, der virkelig kan betegnes som langfart.

"Der er cirka 6000 km fra Danmark og til det sydlige Iran, og vi har også lige sendt en bil til Gran Canaria, der heller ikke er lige om hjørnet," fortæller Søren Spanggaard Christensen.

En tur til Jamaica

Den længste distance, SOKA har leveret over, hedder dog Jamaica. Ordren bestod af en lille maskindel til en skibsmotor, og firmaet bag ordren krævede, at motordelen skulle afleveres personligt i hånden til kaptajnen på skibet, der lå i Kingston.

"Så vi sendte en mand med fly til Jamaica," griner Søren Spanggaard Christensen, der også har prøvet at sende en speedbåd fra Danmark til Turkmenistan.

"Mange af de ting, vi transporterer, er overdimensionerede. Ofte er det varer til olie-, gas-, skibs- eller energisektoren. Det kan eksempelvis være en kedel til et kraftvarmeværk," siger han.

SOKA Spedition, der blev stiftet i 1982, står i gennemsnit for cirka 100 transporter om måneden, og i løbet af de seneste tre år er der kommet cirka 20 nye kunder til.

"Der er generel travlhed i branchen, og vi klager heller ikke for tiden," lyder det fra Søren Spanggaard Christensen.

Publiceret 08 December 2018 11:30

SENESTE TV