"Mange medarbejdere i finanssektoren er nervøse for, om den teknologiske udvikling gør dem overflødige. Svaret er, at det gør den ikke, men alle skal være indstillet på at udvikle sig," siger Søren Laursen fra Finanssektorens Uddannelsescenter i Skanderborg. Pressefoto

Fuldt hus hos Skanderborg Park: Hele Salling Bank skal på skolebænken

Samtlige godt 100 ledere og medarbejdere fra Salling Bank skal på kursus i digital omstilling hos Finanssektorens Uddannelsescenter

Med start mandag 10. december og fordelt over det kommende halve års tid skal samtlige ansatte i Salling Bank med hovedkontor i Skive på skolebænken for at blive yderligere klædt på til den digitale omstilling. Kurserne for de godt 100 ledere, rådgivere og øvrige medarbejdere i Salling Bank gennemføres af Finanssektorens Uddannelsescenter med hjemsted i Skanderborg.

Ifølge administrerende direktør i Finanssektorens Uddannelsescenter Søren Laursen gennemgår hele finanssektoren i disse år en markant digital transformation, hvor jobfunktioner ændres, arbejdsprocesser automatiseres, og nye job bliver skabt.

Tre kursusforløb

"Udviklingen kræver, at alle er parate til at rykke sig – og det kræver ikke mindst ledelser i bankerne, som har blik for de nye muligheder i den digitale omstilling. Mange medarbejdere i finanssektoren er nervøse for, om den teknologiske udvikling gør dem overflødige. Svaret er, at det gør den ikke, men alle skal være indstillet på at udvikle sig," siger Søren Laursen i en pressemeddelelse fra Finanssektorens Uddannelsescenter i Skanderborg.

"Derfor har vi i samarbejde med sektoren udviklet disse tre kursusforløb, som tilsammen dækker alle medarbejdere, og jeg glæder mig meget over, at Salling Bank nu som de første sender samtlige ledere og medarbejdere af sted på vores kurser," fortsætter han.

Salling Bank har gennem de seneste 10-15 år satset hårdt på det digitale område. Bankens kunder klarer mange bankforretninger selv i NetBank og MobilBank, og svarene på mange tvivlsspørgsmål findes i de videoguides, banken har udarbejdet til kunderne.

Plads til mere

Men bankdirektør Peter Vinther Christensen fra Salling Bank mener, at der er plads til fortsat digital udvikling i endnu flere af processerne på de 'indre linjer' i banken.

"I den proces, som vi nu sætter i gang med blandt andet at have samtlige medarbejdere på skolebænken hos Finanssektorens Uddannelsescenter, forventer jeg en accelereret udvikling på digitaliseringssiden, som vil gøre hverdagen lettere for medarbejderne, vil betyde færre fejl og vil medføre en hurtigere ekspeditionstid til glæde for kunderne," udtaler bankdirektøren i pressemeddelelsen.

Det er første gang, at en finansiel virksomhed har booket pladser til samtlige ledere og medarbejdere på Finanssektorens Uddannelsescenters tre kurser i digital omstilling. Kurserne er delt ind i tre forløb: Et for ledere, et for rådgivere og et for alle øvrige medarbejdere.

Ros fra Finansforbundet

Salling Banks beslutning får rosende ord med fra Kent Petersen, formand for fagforbundet for de ansatte i finanssektoren, Finansforbundet.

”For at kunne bruge teknologien rigtigt og skabe mest mulig værdi for både kunder og virksomhed, kræver det en grundlæggende forståelse på alle niveauer i virksomhederne. Digitalisering handler nemlig ikke bare om at automatisere, men om at bruge de nye muligheder til at skabe merværdi i samspil med den finansielle forståelse og menneskelige kompetencer, som til syvende og sidst er og bliver den finansielle sektors væsentligste aktiv. Initiativet i Salling Bank falder helt i tråd med den indstilling til fremtiden. Det er helt sikkert en tilgang, som sektoren kan lære af," siger Kent Petersen i pressemeddelelsen fra Finanssektorens Uddannelsescenter i Skanderborg.

Uddannelsesforløbet for Salling Banks ledere og medarbejdere er støttet med midler fra Finanskompetencepuljen, der bidrager til kompetenceudvikling i den finansielle sektor.

jesl

Publiceret 05 December 2018 21:00

SENESTE TV