Bjergekspert: Selvfølgelig er der plads til forbedringer på Himmelbjerget

Nordmanden Roger Pihl mener, at Himmelbjerget bør gå foran, når det handler om visioner

Af
Claus Sonne

"Hvis man ikke udvikler Himmelbjerget rent turistmæssigt, så afvikler man det."

Sådan lyder det fra nordmanden Roger Pihl, forfatter til bogen 'Guide til Danmarks bjerge' og en af de personer, der har bedst styr på de danske 'bjerge', der i denne sammenhæng tæller knolde, der befinder sig 100 meter eller mere over havets overflade.

Roger Pihl har netop været en tur i Danmark, og UgeBladet benyttede lejligheden til at spørge ham om, hvad han tænker om den helhedsplan, Skanderborg Kommune har lanceret for Himmelbjerget. Og nordmanden, der har fulgt med i debatten om Himmelbjerget, er ikke i tvivl: Der er plads til forbedringen på Himmelbjerget.

Hvad med kørestolsbrugere?

"Jeg forstår eksempelvis ikke, hvorfor man skal være forment adgang til Himmelbjerget, hvis man sidder i kørestol eller er dårligt gående. Selv jeg, der er i rimelig form, synes, at underlaget op mod selve tårnet er besværligt at gå i, for ikke at snakke om turen fra søsiden," siger Roger Pihl og understreger:

"Man kan sagtens pille ved Himmelbjerget, hvis man piller rigtigt."

Roger Pihl hjælper blandt andet danske turistforeninger med at promovere de danske bjerge. Og han mener, at der er et uforløst potentiale på Himmelbjerget.

"Når vi snakker om Himmelbjerget som et turistmål, skal man huske på, at bjerget ikke skal tilpasses de turister, der er i dag, men de turister der skal komme fremover. for turismen udvikler sig hele tiden," siger han og kalder Himmelbjerget for et vartegn.

Hvis man ikke udvikler Himmelbjerget rent turistmæssigt, så afvikler man det, mener eksperten i den danske

Hvis man ikke udvikler Himmelbjerget rent turistmæssigt, så afvikler man det, mener eksperten i den danske "bjerge", Roger Pihl (tv). Pressefoto

"Himmelbjerget er særdeles kendt, et ikon, og det gælder ikke bare i Danmark. I Norge er bjerget lige så kendt som Legoland, og derfor mener jeg også, at man er forpligtet til at gå foran og være visionær," lyder det fra Roger Pihl.

Nordmanden peger på bornholmske Hammershus som en attraktion, hvor der er tænkt gode tanker.

"Det nye oplevelsescenter, der er bygget ind i klippen, hvor man står og kigger op på Hammershus, er genialt og giver borgruinen et stort løft," mener han.

Farvel til plastik

Ud over et ønske om forbedrede adgangsforhold til Himmelbjergets top har Roger Pihl et ønske for souvenirsalget på stedet.

"I stedet for at sælge kinesiske ting til skraldespanden burde der sælges godt, dansk design. Man kunne jo bede nogle firmaer om at producere ting, der er til at komme til for penge, og som vi give turisterne et minde med hjem om Danmark," siger han og konstaterer, at diskussionen om Himmelbjerget er identisk med de diskussioner, der har været i Norge, når man har villet udviklet natur-turistattraktioner.

"Der er altid en masse brok, men det viser sig jo, at man kan løfte attraktionerne og tiltrække endnu flere besøgende. Et godt eksempel er Viewpoint Snøhetta," siger Roger Pihl med henvisning til en stålboks med glasruder på Tverrfjellet, hvor man siden 2011 har kunnet stå bag ruder og i tørvejr kigge ud over landskabet.

Publiceret 09 October 2018 11:30

SENESTE TV