DEBAT:

Kommunen løfter folkeskolen - lærere og pædagoger brækker ryggen

Thomas Cordtz, spidskandidat for Det Konservative Folkeparti - Lærer gennem 14 år i Silkeborg kommune, Lyngvej 14, 8680 Ry

We have evidence of stunning success in Skanderborg”, sagde professor John Hattie på kommunes konference ”Sammen om læring”. Her gjorde han status over kommunens resultater med “Synlig læring” - et projekt, som har kørt siden 2014. Men mange lærere og pædagoger mente, at konferencen mindede om en religiøs seance og fortæller, at Hattie og kommunen maler et skønmaleri, der ikke harmonerer virkeligheden.
Projektet har kostet kommunen mindst 4,8 mio. kr., hvilket var prisen på samarbejdet med firmaet Challenging Learning APS, som har licensen til Synlig læring i Skandinavien. Dertil kommer et større antal udgifter i form af de mange timer, hvor skoleledere, lærere og pædagoger har været til møder, seminarer og kurser, lønning til vikarer samt forplejning mm. Det er således rigtig, rigtig mange penge, tid og kræfter, der er brugt. Men har det virkelig løftet skolerne, børnene og undervisningen?
Svaret på det er langt fra så rosenrødt, som Hattie, politikerne og embedsværket giver udtryk for. De lærere og pædagoger, jeg har talt med, beretter om et projekt, der er trukket ned over hovedet på dem, og som ikke er forankret i deres daglige arbejde. Der er ikke tid og rum til kvalitativt at arbejde med det, og de fremlagte resultater beskrives som et skønmaleri. De fortæller også, at Synlig læring i kombination med kravene om målstyret undervisning og brugen af minuddannelse.dk har resulteret i en kæmpe dokumentationsbyrde. Der bruges for megen tid på læringsplaner og skemaer i stedet for tilrettelæggelse af god undervisning. Summa summarum: projektet gavner ikke børnene eller undervisningen i det omfang det skulle, og de positive effekter er tvivlsomme.
Så hvad gør man, hvis en kommune har brugt et stort millionbeløb på et projekt, der ikke har den ønskede virkning? Fortsætter man ufortrødent? Eller gør man gør som i Lyngby-Taarbæk, der indstillede projektet, så man ikke spildte flere penge, kræfter og tid. Jeg ved godt, hvad jeg ville gøre: Give ansvaret tilbage til lærerene og pædagogerne og give dem arbejdsro. Lad os få respekten for fagligheden tilbage, og fri de ansatte for kommunale udviklingsprojekter, som stjæler deres tid med børnene. 

Publiceret 16 November 2016 13:00

SENESTE TV