Fatma Øktem vil træde på speederen og bremsen samtidig, mener læserbrevsskribent Thomas Tjørnehøj. Arkivfoto

Fatma Øktem vil træde på speederen og bremsen samtidig, mener læserbrevsskribent Thomas Tjørnehøj. Arkivfoto

Debat

: Venstres bidrag til grøn omstilling er sort snak

Konklusionen være at Venstres bidrag til en grøn omstilling er sort. Sort asfalt. Sorte dæk. Sort energi. Og ikke mindst sort snak, skriver læbersbrevsskribent

Thomas Tjørnehøj, Emborgvej 109, Skanderborg

For nogle uger siden manifesterede Venstres Fatma Øktem sig her i avisen som fortaler for udbygning af motorvejen til seks spor. Derfor forekom det lidt overraskende at hun efterfølgende meddelte, at hun også gik ind for grøn omstilling. Og forvirringen løftes til et højere plan, når hun senest i en stort opsat annonce hævder at ville arbejde for begge dele. Samtidig.

For nu at blive i motorvejsterminologien virker det ærlig talt som at træde på speederen og bremsen samtidig, så man kunne jo håbe at det var en "smutter". Men Venstres miljø- og transportpolitik skal åbenbart stritte i hver sin retning, for også en anden lokal folketingskandidat giver udtryk for samme bemærkelsesværdige holdningssammensætning. Og mere fremtrædende venstrefolk skyder ligeledes med spredehagl.

Venstres miljø- og transportpolitik skal åbenbart stritte i hver sin retning,

Lars Løkke Rasmussen har således i "Bagklog på P1" tilkendegivet, at han ikke ønsker naturen ved Vejle Fjord »smadret« af en jernbanebro. Han forklarede imidlertid hverken hvorfor den motorvejsbro, der allerede er der, ikke "smadrer" fjorden, eller hvorfor de påtænkte motorvejsanlæg langs Hærvejen og over den lille limfjordsø Egholm åbenbart heller ikke påvirker naturen – eller med andre ord: hvorfor han mener at en jernbane "smadrer", men at en motorvej ikke gør.

Og transportordfører Kristian Piil Lorentzen valgte at promovere sig med et kulfyret damptog. Han hævder at være glad for tog, og han har endda skrevet en bog om dem. Bogen handler dog mest om ham selv, så når han ikke i stedet valgte et moderne, støjsvagt og miljøvenligt tog, indikerer det nok udmærket hvilken slags tog det er, han er glad for. Og hvilken slags tog danskerne ville være henvist til, hvis Venstres transportpolitik stod alene...?

Venstres bidrag til en grøn omstilling er sort

Endelig har hensigtserklæringen om en million el-biler relativt upåagtet fået en anden ordlyd. Nu er det en million grønne biler, det drejer sig om. Givetvis fordi det er kommet frem, at en el-bil skal køre omkring en halv million kilometer inden den kan vise et plus på miljøregnskabet i forhold til en benzin- eller dieseldrevet bil; at det er tvivlsomt hvorvidt det eksisterende ledningsnet kan klare energiforsyningen af så mange el-biler; at råstofferne til fremstilling af batterierne er stærkt begrænsede; at nogle af disse råstoffer udvindes af afrikanske børnearbejdere under stærkt kritisable forhold... Men målet "en million grønne biler" er meget nemmere at opnå. Det er kun et spørgsmål om rigelige mængder grøn autolak.

"Venstre ved du hvor du har" – ja, i så fald må konklusionen være at Venstres bidrag til en grøn omstilling er sort. Sort asfalt. Sorte dæk. Sort energi. Og ikke mindst sort snak.

Publiceret 03 June 2019 17:00

SENESTE TV