Debat: Hvad betyder fem minutter?

DF i Skanderborg glæder sig over nej'et til den nye strækning mellem Aarhus og Hovedgård

Af
Martin Frausing-Poulsen, Kjeld Jensen og John Haarup Laursen (DF)

Skanderborg Byråd

Hvad betyder fem minutter?

Åbenbart rigtig meget for de socialdemokratiske borgmestre i Aarhus, Odense og København, der nu har sat kampen ind for at fastholde togforliget sådan, at der blandt andet skal etableres en ny togstrækning mellem Aarhus og Hovedgård. De tre borgmestre lægger stor vægt på, at timemodellen har stor betydning for den internationale handel, for jo længere tid folk bruger på transport, jo sværere er det at få tingene til at hænge sammen.

Argumentet kan til enhver tid skydes ned, ikke mindst for Aarhus' vedkommende fordi netop Aarhus Lufthavn er ved at udvikle sig til en international lufthavn, hvor flere nye ruter er dukket op i de senere år sådan, at erhvervsfolk kan flyve direkte ind og ud af Danmarks næststørste by. Vi tvivler på, at mange forretningsrejsende, der for eksempel lander i København og skal videre til Århus, vælger at tage toget. Skulle Aarhus Lufthavn ikke kunne levere en destination til en rejse, ligger Billund Lufthavn kun en times kørsel fra Aarhus.

Men hvor vigtig er tidsfaktoren? For rigtig mange rejsende mellem Århus og København betyder den åbenbart ikke så meget, for hver eneste dag kører der busser mellem de to byer, som er godt fyldt op med passagerer. Ja nogen gange kan man se busserne, som perler på en snor begive sig mod København. For de mange rejsende er det ikke tiden, der betyder noget, men prisen på transporten.

Det er meget egoistisk, at de tre borgmestre kun tænker på sig selv. Hvad der ligger uden for de tre byer, er man totalt ligeglade med. I Skanderborg Kommune har vi også borgere, der flere gange om ugen skal til Odense eller København, og som vælger at køre med tog. Vi har virksomheder, der henter arbejdskraft forskellige steder i Jylland og på Fyn, hvad med dem?

Hos Dansk Folkeparti i Skanderborg sætter vi stor pris på, at borgere og virksomheder fortsat har jernbaneknudepunktet her med mange afgange. Derfor er vi meget glade for, at vores valgte folketingsmedlemmer nu siger nej til blandt andet den nye strækning mellem Aarhus og Hovedgård, der ville føre hovedbanen uden om Skanderborg og gøre vores linje til en sidebane med en reducering i togafgangene og give en væsentlig længer rejsetid til og fra Skanderborg.

Publiceret 19 March 2019 14:00