Debat: Tilpasning af kollektiv trafik er politisk ansvarlighed

Et samlet regionsråd har nu valgt at tage ansvar – ikke løbe fra det, lyder det i dette læserbrev

Af
Regionsrådsformand Anders Kühnau (S) og formand for Udvalget for Regional Udvikling Jørgen Nørby (V)

Svar på læserbrevet ”Regionen løber fra ansvaret”.

Kære Tage Nielsen

Vi glade for at høre, at også Skanderborg Kommune er i gang med at kigge på, om næste års ændringer i de regionale busser eventuelt gør det nødvendigt at tilpasse kommunens lokale busruter, der betjener borgerne inden for kommunegrænsen. Det er politisk ansvarlighed.

At vi i regionsrådet i Region Midtjylland skulle løbe fra vores ansvar ved at beslutte besparelser på busdrift, bliver vi til gengæld ærgerlige over at høre.

Vi er helt enige med dig i, at man stadig skal kunne bo på landet og have adgang til kollektiv trafik. I debatten om besparelser på regionale ruter er det dog let at glemme flere ting. For eksempel at vi i Region Midtjylland næste år fortsat bruger hele 337 mio. kroner på regional kollektiv trafik, så der vil stadig være masser af regional busdrift. Det er også let at glemme, at kommunale busser også kan køre på landet – og ikke mindst også, at der findes tilbud som Flextur og Flexbus.

Regionens udgifter til busdrift er de seneste år steget mere end kommunernes, og vi kan se, at en del kommuner løbende har skåret ned på serviceniveauet i forhold til lokale busruter. Det har de, fordi behov og efterspørgsel ændrer sig, og fordi budgetterne skal stemme. Det gælder nu også regionen.

Det ville være politisk helt uansvarligt af os, hvis vi igen udskød besparelserne og lod stå til. Så ville det ende med at gå ud over for eksempel vores hjælp til borgere, der bor på forurenede grunde.

Derimod kan man nok skyde os i skoen, at vi i regionsrådet i for mange år har undladt gribe ind over for de stigende udgifter til de regionale busser og undladt at tilpasse busdriften til det, der reelt er den regionale opgave, nemlig at forbinde hovedbyer hen over kommunegrænserne. Men et samlet regionsråd har nu valgt at tage ansvar – ikke løbe fra det.

Så kan det altid diskuteres, om borgerne lige i denne proces har været inddraget nok. Men heldigvis har der jo ikke været et fravær af offentlig debat og kritisk mediedækning.

Vi vil rigtig gerne i dialog og inddrage borgerne endnu mere. Det vil vi gerne sammen med kommunerne og andre, der er med til at lægge brikkerne i det komplekse transport-puslespil. Det vil forhåbentlig give vi politikere endnu flere input fremtidens kollektive trafik.

Borgerne kan ikke være tjent med, at vi som politikere blindt fortsætter med at køre dieselbusser og betale regningen for det, som om intet var hændt med efterspørgslen, klimaet, teknologierne etc. Vores brændende ønske er, at vi som politikere i region og kommuner kan finde sammen om en fælles mobilitetsstrategi på tværs af hele den midtjyske region. Der er behov for at lægge planer sammen.

Det vil være ansvarligt – også økonomisk. Og så behøver vi ikke være bange for, at den kollektive trafik skal dræne skattekroner fra andre vigtige samfundsopgaver som jordforurening, ældrepleje, folkeskole og daginstitutioner.

Publiceret 09 November 2018 14:00

SENESTE TV