To sekunder kan være forskellen på liv og død

Skanderborg Kommune er med i den nye landsdækkende kampagne 'Brug 2 sek. mere', der vil gøre cyklister mere sikre i trafikken

Hvert forår er der tusindvis af danskere, der igen finder cyklen frem og bruger den, når de skal til og fra arbejde eller ud at motionere.

Det er i den forbindelse nødvendigt at minde både cyklister og bilister om at orientere sig grundigt i trafikken. Mens andre ulykkestyper i trafikken falder, er antallet af cyklistulykker i kryds nemlig ikke reduceret.

Faktisk blev hele 81 cyklister dræbt og 1.744 alvorligt kvæstet fra 2012 til 2016. De anmeldte sager alene svarer til, at to ud af tre alvorlige cyklistulykker netop sker, hvor cyklister og bilisters veje går på tværs af hinanden.

Derfor deltager Skanderborg Kommune nu i den nye landsdækkende kampagne 'Brug 2 sek. mere', der skal sætte fokus på problemet og bidrage til at gøre kryds sikrere for cyklisterne også i Skanderborg Kommune.

85 uheld i Skanderborg

"I Skanderborg Kommune har vi de sidste fem år haft i alt 85 uheld, hvor cyklister har været involveret. Antallet af ulykker viser med al tydelighed, at det er nødvendigt at have fokus på, hvordan vi gør cykelturen mere sikker – både gennem infrastrukturelle forbedring og adfærd i trafikken," udtaler projektleder i Skanderborg Kommune Jette Schmidt i en pressemeddelelse.

"Når cyklister kommer alvorligt til skade i kryds, er der tit en menneskelig årsag til ulykken. Ofte kunne ulykken nemlig være undgået, hvis bare bilisten og cyklisten havde brugt lidt mere tid på at orientere sig Vi opfordrer i den ny landsdækkende kampagne " både cyklister og bilister til at bruge lidt længere tid på at kigge sig for, inden de kører igennem et kryds. Det er i alles interesse, og det er et fælles ansvar, at vi kommer sikkert frem i trafikken," siger seniorrådgiver i Rådet for Sikker Trafik Michelle Laviolette i pressemeddelelsen..

Oftest sving-ulykker

De fleste alvorlige krydsulykker sker, når en bil skal svinge og overser en cyklist, der skal lige ud.

Bilisten sidder beskyttet inde i sin bil, men den sikkerhed har cyklisten ikke, og derfor er det typisk cyklisten, der for alvor kommer til skade i sammenstødet.

jesl

Publiceret 09 May 2018 08:00

SENESTE TV