Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Skal Skanderborg virkelig ud på et sidespor?

Søren Erik Pedersen, Byrådsmedlem (V)

 

Partierne på Christiansborg bag Togfonden Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, SF, Enhedslisten og Radikale synes at de passagerer, som i fremtiden har Ålborg, Århus, Odense som centrum og skal til ex. København skal kunne få kortere rejsetid end man kan i dag. Og dermed planlægger de bl.a. en ny bane ved Blegind/Solbjerg/Solbjerg Sø fra Hasselager til Hovedgård.

 

LÆS OGSÅ: Banedanmark står på mål for upopulær banedrøm

 

Men hvad med de passagerer som skal på i Skanderborg, Horsens, Vejle, Fredericia? Ja for mig at se, så skal de til Aarhus eller Odense og skifte med en ventetid. Eller de kan benytte et tog, som vi kender i dag, med samme rejsetid, men kun med de halve afgange.

 

Så resultatet er at storbypassagerer vil få kortere rejsetid, mens købstadspassagerer vil få længere rejsetid.

 

Passer det med et Danmark i bedre balance?? Nej, vel ...

 

Og så er det lige passagerer fra Skanderborg og Silkeborg og det sydlige Aarhus, som i dag bruger Skanderborg Station. De kan vente meget længe, for der kommer ingen tog mod København, - de skal først til Aarhus for at tage et hurtigtog, eller til Horsens for at tage et almindeligt lyntog. Dette selvom mit svar fra Banedanmark på høringsmødet i Skanderborg forleden lød på, at Silkeborg overhovedet ingen gener fik af projektet.

 

Jeg vil rette en tak til først de lokale DF'ere, siden byrådsmedlem fra S –R og SF, for at I undsiger Togfondens plan om en ny bane Hovedgård- Hasselager. Og dermed mit håb at I vil lægge maksimalt pres på Jeres moderpartier på Christiansborg om at genvurdere den del af projektet.

 

Når partierne bag Togfonden påstår, at det er en kæmperejse-gevinst, så gælder det altså langt fra for alle, - snarere tværtimod. Oliepengene, som skulle finansiere projektet blev væk, projektets virkelighed er væk, - så Hasselager/Hovedgård projektet skal også væk, - i respekt sammenhængskraften i Østjylland, borgernes uvished og ikke mindst i respekt for borgernes skattekroner, Projektet til en pris af 3,6 milliard, for at nogle passagerer måske kan korte rejsetiden med få minutter, er ikke i orden.

Publiceret: 10. Februar 2018 17:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Uge-bladet Skanderborg

Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt