Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Ny jernbane til skade for både Danmark og Skanderborg Kommune

Af Venstre, Dansk Folkeparti og Konservative i Skanderborg byråd

Venstre, Dansk Folkeparti og Konservative i Skanderborg Byråd er yderst kritiske overfor Togfondens planer om en ny jernbane mellem Hovedgård og Hasselager. I de tre partier mener vi, at en ny jernbane udenom Skanderborg St. vil være til ugunst for Danmark og til meget stor ugunst for Skanderborg Kommunes borgere – ikke mindst, hvis der vælges en vestlig linjeføring gennem den skønne natur ved Stilling-Solbjerg Sø.

 

V, DF og K i Skanderborg Byråd er derfor gået sammen i en fælles bestræbelse på at overbevise blandt andre Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen, Banedanmark, relevante Christiansborgpolitikere og vores kolleger i Skanderborg Byråd om, at den nye jernbane er en særdeles dårlig ide.

 

LÆS OGSÅ: Banedanmark står på mål for upopulær banedrøm

 

Vores argumenter er mange og tidligere fremført i forskellige læserbreve. Her er et af de centrale argumenter:

Banedanmarks borgermøde på Skanderborg Fælled 17. januar gjorde det klart, at en sandsynlig konsekvens af en ny bane mellem Hovedgård og Hasselager vil være, at intercity- og lyntog ikke længere stopper på Skanderborg Station Dette vil være et kolossalt tab for Skanderborg Kommunes borgere og tillige et stort tab for borgerne i Midt- og Østjylland. Skanderborg Station er et vigtig jernbaneknudepunkt, og sådan skal det også være i fremtiden.

 

Et ofte fremført argument for investeringer i kollektiv trafik er hensyn til naturen og miljøet, men der findes intet sammenhængende natur- og miljøargument for den cirka 3,5 til 3,9 milliarder kroner dyre nye bane mellem Hovedgård og Hasselager.

 

For det første vil denne bane kun spare de rejsende cirka fem minutter, hvorfor det nok er begrænset, hvor mange ekstra passagerer, der genereres på strækningen Århus-Odense grundet kortere rejsetid. For det andet vil den langt dårlige betjening af Skanderborg Station utvivlsomt betyde, at mange borgere fra Midt- og Østjylland vil vælge toget fra, når de skal rejse til eksempelvis Aalborg, Odense og København.

 

Mange af disse borgere vil nemlig få forlænget rejsetid, hvis de ikke længere kan omstige til intercity- og lyntog i Skanderborg. For det tredje vil selve opførslen af banen medføre en massiv belastning af natur såvel som miljø.

Publiceret: 24. Januar 2018 21:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Uge-bladet Skanderborg