Glæden var stor hos Stilling Gram Borgerforening, da nyheden kom i 10. ferbuar i år om, at trinbrættet i Stilling vil blive genåbnet. Foto: Grethe Bo
Glæden var stor hos Stilling Gram Borgerforening, da nyheden kom i 10. ferbuar i år om, at trinbrættet i Stilling vil blive genåbnet. Foto: Grethe Bo
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Fra station i Stilling til trinbræt i Skanderborg

Af Jens Erik Sørensen, byrådskandidat for Venstre i Hørning

Jeg kan i en beslutning fra byrådet i Skanderborg se, at man vil sende et brev til trafikministeren/banedanmark, med svar på, at man ikke kan støtte linjeføringen af en ny bane fra Horsens til Århus, som skal føres via bro over Stilling/Solbjerg sø, og som vil medføre store landskabsændringer på begge sider af søen, Blegind by bliver nærmest afskåret fra resten af kommunen med en banevold der er over 10 meter høj.

 

Det er efter min mening et helt andet svar som skal sendes, nemlig at Soc.-  SF- R og DF i Skanderborg anbefaler togfonden nedlagt, og dermed fjerner de planer der medfører at de to eneste forbindelses stationer I Jylland, nemlig Vejle og Skanderborg bliver reduceret til trinbrætter.

 

Togfonden er lige til Anders And  -  fantasi projekt der skal finansieres med fantasi penge fra Nordsøolien.

 

Jeg ser med bekymring på forståelsen og udviklingen indenfor transport og trafikafvikling øst for Valby Bakke, her er det tilsyneladende ikke erkendt, at person og godstransport vest for Valby Bakke sker på luftgummi hjul og ikke på jernhjul.

 

DSB taber årligt 10- 12 procent passagerer til vejtransport mellem landsdelene. Så der kan i teorien regnes på, hvornår det sidste tog skal køre…

 

90 procent af al person og godstransport sker på landevejen, men dette afspejler ikke igangsatte og planlagte trafikinvesteringer – der er afsat 120 milliarder til tog/skinne transport og mindre end 10 milliarder til veje.

 

80 procent af Danmarks eksport indtægter, kommer fra virksomheder der ligger vest for Valby Bakke. Danmark er en industri og landbrugs nation, og det er afgørende, at medarbejdere og godstransport kommer frem uden unødvendigt ophold i en trafikkø, som dagligt koster samfundet millioner af kroner.

 

Så glæden over af få en station i Stilling i bytte med et trinbræt i Skanderborg, kan kun forklares af partierne bag togfonden. Dette er en opfordring herfra til at kontakte partimedlemmer på ”Borgen” om flere penge til veje, med det forbehold selvfølgelig, at et eller flere af ovennævnte partier kun trafikmæssigt er nået til opfindelsen af jernhjulet.

 

 

Publiceret: 11. Juli 2017 13:00
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Uge-bladet Skanderborg

ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt