Dansk energi i ny superbil

Danmark er jo ikke verdensmestre i biler, men når det kommer til grøn energi, er vi med helt fremme. Det er præcist derfor, en ny tysk superbil får sit hjerte fra et dansk firma, SerEnergy i Aalborg

Af
Af Flemming Haslund

Tysk supersportsvogn med topfart over 300 km/t. Og dansk energivirksomhed i skøn forening.

Måske lyder det hen i vejret. Men ikke desto mindre. På den internationale biludstilling i Beijing, der netop af sluttet, var der verdenspremiere på en helt ny sportsvogn – en højlilla bil med det måske overraskende navn RG Nathalie. Bilen er udtænkt og konstrueret af tyskeren Roland Gumpert; tidligere Audi-hjerne med sin store del af æren for Audis quattro-modeller. Men nu er Gumpert på egen hånd, om end i samarbejde med kinesisk kapital.

RG Nathalie er en elbil, hvis elmotorer får sin strøm fra batterier. Helt normalt. I en traditionel elbil lades batterierne op af en ekstern strømkilde. Men præcist her er den nye hurtigløber helt anderledes; den får sin energi fra en brændselscelle. Og dén er konstrueret og produceret af det danske firma SerEnergy i Aalborg.

Kører på methanol

Biler med brændselscelle er i sig selv ikke nyt; både Toyota, Honda og Hyundai bygger biler på brændselsceller, der arbejder på brint. Men det gør SerEnergys brændselsceller ikke – de kører på methanol, og dét er den afgørende forskel.

Brint som brændstof til en brændselscelle har især to problemer; nemlig at det skal transporteres under tryk, og at der skal anlægges nye tankanlæg rundt om.

Den store forskel mellem en bil, der kører på brint og en bil, der kører på methanol er, at methanol, i modsætning til brint, er et flydende brændstof ved atmosfærisk tryk, og derfor kan udnytte den allerede eksisterende tankningsinfrastruktur.

En tankning med methanol tager cirka tre minutter, og der tankes fra en stander, der er meget lig den, vi allerede kender fra almindelige tankstationer. Der findes methanol-produktion over hele verden, produktionen kan foregå ved hjælp af vedvarende energikilder og samtidig kan methanol opbevares i årevis i modsætning til brændstoffer på gasform.

Og nej: Der er endnu intet om prisen. Men det er der om topfarten: Over 300 km/t.

Ny smart hurtigløber fra Tyskland. Kan man forestille sig, at der er dansk teknik i sådan en? Det er der.

Ny smart hurtigløber fra Tyskland. Kan man forestille sig, at der er dansk teknik i sådan en? Det er der.

RG Nathalie hedder den nye bil. Der er endnu intet om prisen. Men det er der om topfarten: Over 300 km/t.

RG Nathalie hedder den nye bil. Der er endnu intet om prisen. Men det er der om topfarten: Over 300 km/t.

6 forskelle på methanol og brint

Forskel 1) Den store forskel mellem en bil, der kører på brint og en bil, der kører på methanol er, at methanol, i modsætning til brint, er et flydende brændstof ved atmosfærisk tryk, og derfor kan tankes fra eksisterende tankanlæg.
Forskel 2) En tankning med methanol tager cirka tre minutter, ligesom når der tankes med diesel eller benzin.
Forskel 3) Der tankes fra en methanol-stander, der er meget lig benzin- og dieselstandere.
Forskel 4) Der findes methanol-produktion over hele verden.
Forskel 5) Produktionen kan foregå ved hjælp af vedvarende energikilder.
Forskel 6) Methanol kan opbevares i årevis i modsætning til brændstoffer på gasform.

Publiceret 04 May 2018 10:51

Debat: Støt op!

Det kan godt være, at det er som at slå i en dyne, men alligevel er det meget vigtigt at møde op, når der indkaldes til borgermøde vedr. Regionens besparelse på busserne. I hvert fald vil vi i Dansk Folkeparti i Skanderborg gøre alt for at støtte op om den 'folkebevægelse', der er ved at opstå imod Region Midts nedlæggelser af buslinjer.

Debat: Kollektiv trafik er ikke kun blå busser

Endnu engang må vi desværre konstatere, at Regionen fralægger sig ethvert ansvar over for os, som ikke er bosat i de store byer. Man har fået skyklapper på, over for den udvikling der sker i landsbyerne. For ikke ret mange dage siden, fremlagde landsbyerne i Skanderborg deres fremtidsplaner for byrådet. Samtlige byer ønskede en udvikling, hvor der bl.a. skulle flytte nye borgere til, for at bevare foreningslivet, butikkerne og skolerne.

I Dansk Folkepartis byrådsgruppe i Skanderborg er vi meget bekymrede for Regionsrådets beslutning, om at skære ned på den offentlige transport, der i stedet for udvikling, vil fremme afvikling i landområderne.

Så vores opfordring skal være, at så mange borgere som muligt støtter op om de 'folkemøder', der bliver afholdt i den kommende tid, blandt andet i Herskind 22 oktober.