Start dagen med et shot. Pres 600 g. rødbeder, 2-3 cm ingefær, en øko-citron og 200 g. æbler i en juicepresser. Forfatterne kalder dette shot for 'Rød dynamit'.

Start dagen med et shot. Pres 600 g. rødbeder, 2-3 cm ingefær, en øko-citron og 200 g. æbler i en juicepresser. Forfatterne kalder dette shot for 'Rød dynamit'.

Sænk dit blodtryk – gå til modangreb med mad

Man kan godt spise sig til lavere blodtryk, påviser forskere, der har skrevet en bog om det

Af
Camilla Wahlgreen

sundhed Mere end én million voksne danskere har forhøjet blodtryk og dermed øget risiko for blodprop og hjerneblødning. Nu viser forskning, at en særlig måde at spise på kan være nøglen til at sænke trykket.

”Det er fascinerende, hvad helt naturlige madvarer kan udrette i den menneskelige krop, og hvor mange frygtede sygdomme de kan afværge, dæmpe eller kurere. Vi forbløffes til stadighed over nye opdagelser, der understreger vigtigheden af at spise blandt andet grøntsager, bær, fede fisk og fuldkorn, og ikke mindst, hvis man har forhøjet blodtryk,” fortæller Jens Linnet og Jerk W. Langer i bogen 'Sundt blodtryk på 14 dage”'.

Forskere verden over afdækker hele tiden nye sammenhænge mellem mad og blodtryk. I bogen fortolker Jens Linnet og Jerk W. Langer den nyeste forskning og giver gode råd om, hvordan du kan gribe projektet an ved at følge enkle og velsmagende opskrifter med råvarer, der kan købes i ethvert supermarked. Flere af opskrifterne hører til blandt de to lægers egne livretter.

Den rigtig gode nyhed er, at man i følge talrige studier, der er publiceret i lægevidenskabens mest anerkendte fagtidsskrifter, allerede i løbet af 14 dage kan opnå en markant forbedring af blodtrykket ved at sammensætte sin kost rigtigt.

Dette skal du spise:

Blandt andet rødbeder, spinat, ruccola-salat, laks og rugbrød kan på forskellig vis lægge en dæmper på blodtrykket. Og det er de ikke alene om. Der findes et væld af madvare at vælge mellem, hvis du vil spise dig til et sundere blodtryk. Kunsten er at kombinere dem rigtigt, fremhæver Jerk W. Langer og Jens Linnet, der anbefaler en varieret kost bestående af:

Grøntsager. Så meget som muligt. Dit blodtryk elsker grøntsager

Frugt. Genial kilde til det blodtrykssænkende mineral kalium

Bær er spækket med sundhed

Fuldkornsprodukter - en af de allerbedste investeringer i et sundt blodtryk

Bælgfrugter giver dig blodtrykssænkende calcium, mættende proteiner og kostfibre

Nødder giver dig blodtrykssænkende omega-3 og hjertebeskyttende omega-9

Krydderier

Moderat med animalske produkter og helst fisk ikke mindst pga. deres omega-3-fedtsyrer

Moderat med fedtfattige mejeriprodukter – de er fyldt med calcium og proteiner

Sparsomt med sukker, salt, mættet fedt, alkohol og omega-6 fedtstoffer fra forarbejdet mad

Start dagen med et shot

Når man helst skal have så mange grøntsager som muligt, hver dag, gælder det om at komme i gang fra morgenstunden. De færreste mennesker er indstillet på at tilberede større måltider i de tidlige morgenmorgentimer, så en god og nem løsning er at knappe en god og blodtryksnedsænkende saft op og drikke sig til de gode sager, som giver kroppen en decideret blodtryksvenlig start på dagen.

Artiklen bringes i samarbejde med Politikens Forlag.

Publiceret 14 October 2018 06:00

SENESTE TV