Banedanmark står på mål for upopulær banedrøm

Borgermøde om ny togstrækning mellem Hovedgård og Hasselager trak onsdag fulde huse på Fælleden

Af
Grethe Madsen

Grethe Bo Madsen

“I bliver berørt af beslutningen, og I er nok ikke mødt op i aften, fordi I er positive.”
 
Med de ord bød sektionschef hos Banedanmark, Bettina Lose, onsdag aften velkommen til de godt 300 fremmødte borgere på Fælleden, der mødte op for at få mere information om konsekvenserne af den planlagte togstrækning mellem Hovedgård og Hasselager.
 
LÆS OGSÅ: Vestlig linje giver flere markante broer
 
Banedanmark var mødt talstærkt op for at forklare om processen og svare på spørgsmål fra de mange fremmødte borgere, der frygter for konsekvenserne, hvis politikerne vælger en vestlig linjeføring med en bro over Stilling Solbjerg Sø.
 
Den linjeføring vil kræve ekspropriation af ni hele ejendomme og 12 enkeltstående bygninger og vil påvirke 65 boliger inden for en afstand af 100 meter til banen.
 
LÆS OGSÅ: Jernbanebro tværs over Stilling Sø sendt i høring 

Seks minutter hurtigere

I forhold til den centrale linjeføring – der vil give en samlet tidsbesparelse på cirka seks minutter, forudsat at toget kan kører 250 km/timen – vil den vestlige linjeføring være 200 meter længere og tage 8 sekunder mere at tilbagelægge.
 
Mange af de kritiske spørgsmål fra salen stillede skarpt på Banedanmarks egen rolle, og sektionschefen måtte gang på gang understrege, at ideen om timedrift mellem Aalborg, Aarhus, Odense og København ikke er en ide, fostret af Banedanmark, men en følge af aftalen om Togfonden indgået i 2013 af Socialdemokratiet, SF, Radikale, Dansk Folkeparti og Enhedslisten.

Ægteparret Lene og Peter Andersen fra Vitved får deres ejendom skåret over af jernbanen tre steder, hvis politikerne vælger den vestlige linjeføring.

Ægteparret Lene og Peter Andersen fra Vitved får deres ejendom skåret over af jernbanen tre steder, hvis politikerne vælger den vestlige linjeføring.

Et hav af kritiske spørgsmål

“Togfonden er et af de mest vidtrækkende projekter for Banedanmark i nyere tid. Den opgave, vi er blevet pålagt, er at fremskaffe et beslutningsgrundlag for politikerne,” konstaterede Bettina Lose, der derfor ikke ville stå til regnskab for de mange kritiske spørgsmål fra salen om, hvorvidt jernbaner er teknologisk forældede, eller om det ikke gav mere mening at bruge pengene på en Kattegatforbindelse og flere motorveje.
 
Blandt de fremmødte havde mange på forhånd modtaget et brev om, at de vil blive direkte berørt af den nye jernbanestrækning, og en del af aftenens spørgsmål kredsede derfor om emnerne eksproriering og kompensation for tab af herlighedsværdi, samt om broen over den fredede Stilling Solbjerg Sø.

Ejendom skæres over

Blandt de fremmødte, der frygter for en vestlig linjeføring, var ægteparret Lene og Peter Andersen fra Vitved.
 
”Vores grund bliver skåret over og gravet op tre steder ved den vestlige linjeføring. det får selvfølgelig betydning for vores ejendoms værdi. Men det får også betydning for det meget smukke stykke natur, som går tabt. Det er et uerstattelige naturområder,” forklarer de.
 
Parret har desuden en lille fikserhytte præcis der, hvor jernbanebroen er planlagt til at gå over Stilling Solbjerg Sø.
 
”Det er jo bare en lille hytte, men området lige der er jo noget af det dejligste,” understreger Lene Andersen.
 
”Vi synes, man er i gang med at starte et projekt op, der vil være forældet, inden det er bygget færdig. Om få år kører der førerløse biler rundt på vejene. Fremtiden er ikke til traditionelle tog.”

Vi tages som gidsler

Samme holdning har Henning Jensen, der ligeledes er fra Vitved.
 
”Kan det være rimeligt at vi tages som gidsler i en sag, som første realiseres engang om mange år? Vi bliver stavnsbundet og kan ikke sælge vores huse på grund af en ny togstrækning, som vi ingen glæde selv får af,” fortæller han.
 
”Som brogere bliver vi trådt under fode af politikerne. Pengene kunne bruges meget bedre på andre områder. Den nye togplan sætter Skanderborg helt ud af spillet.”

Ser stort på fredning

Steen Christensen fra Stilling, der er formand for lodsejerne i området, er oprørt over, at politikerne kan se stort på fredningsloven.
 
”Private får det røde kort lige med det samme, hvis de foretager sig noget i et fredet område. Så det er virkelig frustrerende, hvordan politikerne kan gøre, som det passer dem med fredningsloven.,”konstaterer han.
 
”Stilling Solbjerg Sø er et af de få steder der er tilbage med uberørt fredet natur - skal det nu vige pladsen for en upopulær jernbane? Politikerne skulle hellere tænke i en Kattegat-forbindelse, hvis de vil hjælpe jyder hurtigere til hovedstaden.”

Klar tidligst i 2030

Linjeføringen mellem Hovedgaard og Hasselager er i høring frem til 18 februar.
 
Banedanmark skal aflevere VVM-undersøgelsen sammen med en teknisk projektering og et overslag over udgifterne til folketingspolitikerne ultimo 2018.
 
Selve spørgsmålet om Togfondens fase II, som den nye banestrækning er en del af, bliver først behandlet i Folketinget i 2019.
 
Vedtager landspolitikerne at gå videre med projektet, kan Banedanmark tidligst tage hul på anlæggelsen i 2026. Den nye bane vil derfor tidligste være klar til drift fra 2030.

Publiceret 22 January 2018 20:00

Uge-Bladet Skanderborg nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Uge-Bladet Skanderborg
SENESTE TV