10 år efter kommunesammenlægningen:

Er storkommunen Skanderborg lykkedes?

Af
Jørgen Bollerup Hansen

Jørgen Bollerup Hansen

Storkommunen Skanderborg Kommune så dagens lys i 2007 ved en sammenlægning af Skanderborg, Ry, Galten og Hørning kommuner samt dele af Voerladegård sogn.

Er det i den tid, der er gået siden, lykkedes at skabe en sammenhængende kommune med en rimelig balance mellem de enkelte geografiske områder hvad angår serviceydelser og velfærd?

UgeBladet Skanderborg spurgte på valgdagen to vælgere i alle fem centerbyer. Læs deres synspunkter her.

Helle Harbo, Hørning:

Helle Harbo, Hørning: "Det er ikke mit indtryk, at man har skabt balance, man har centraliseret meget i Skanderborg. Og jeg har to piger, der går i en nedslidt folkeskole uden ventilation. Derfor har det også været vigtigt for mig at stemme på en lokal kandidat. Foto: Bollerup

Kate Kallesøe, Galten: Ja, jeg synes kommunen efterhånden hænger sammen. Der bliver lavet mange ting rundt omkring. Vi har følt, at den gamle Skanderborg Kommune kom først, men jeg synes, det er blevet anderledes. Der sker meget i Galten, vi har for eksempel fået lavet fortove. Men jeg har stemt på en lokal kandidat for at have en lokal stemme i byrådet. Foto: Bollerup

Kate Kallesøe, Galten: Ja, jeg synes kommunen efterhånden hænger sammen. Der bliver lavet mange ting rundt omkring. Vi har følt, at den gamle Skanderborg Kommune kom først, men jeg synes, det er blevet anderledes. Der sker meget i Galten, vi har for eksempel fået lavet fortove. Men jeg har stemt på en lokal kandidat for at have en lokal stemme i byrådet. Foto: Bollerup

Thomas Toftborg, Galten:

Thomas Toftborg, Galten: "Kommunen hænger overhovedet ikke sammen. Der er langt til Skanderborg. Jeg ved næsten ikke, hvem der er borgmester. Galten ligger jo i et hjørne - nærmest udkants - tæt ved to-tre andre kommuner, og jeg føler mig tættere på både Silkeborg og Aarhus. Jeg tror, Galten havde en masse muligheder, vi ikke har længere." Foto: Bollerup

Palle Nielsen, Nr. Vissing:

Palle Nielsen, Nr. Vissing: "Med den udvikling, der er i Danmark, tror jeg ikke, der er den store forskel på, om man bor i den ene eller den anden kommune. Men jeg stemmer på en lokal kandidat til byrådsvalget for at blive hørt. Jeg tror, den generelle service halter, for eksempel for dem, der ikke er helt raske og for folkeskolerne. Men jeg tror ikke Nr. Vissing er specielt overset." Foto: Bollerup

Mette Nielsen, Flensted:

Mette Nielsen, Flensted: "Ja, jeg synes Skanderborg Kommune hænger sammen, og Låsby har gode tilbud. Det var derfor, vi besluttede at flytte hertil - både med skole, hal og børnehaver. Og Søparken er rigtig god, den skaber liv og giver gode muligheder for at dyrke idræt." Foto: Bollerup

Louise Rasmussen, Svejstrup:

Louise Rasmussen, Svejstrup: "Jeg synes Skanderborg Kommune hænger godt sammen, selv om jeg opfatter mig som Ry-borger. Så vidt jeg ved, er der en god balance mellem servicetilbud - og det er rigtig godt, at de mindre skoler er bevaret. Jeg er rigtig glad for Bjedstrup Skole." Foto: Bollerup

Kristian Bjerre, Ry:

Kristian Bjerre, Ry: "Jeg synes, kommunen har balance og hænger sammen. Selvfølgelig har man bygget det nye rådhus på Fælleden, som man sagde, skulle være et hus for hele kommunen - og det synes jeg ikke, det er. Det er ikke mit rådhus. Men jeg synes ikke, der er lang afstand til politikerne. Og Låsby, Galten, Hørning og Skanderborg er tæt på Ry." Foto: Bollerup

Publiceret 21 November 2017 21:00

Uge-Bladet Skanderborg nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Uge-Bladet Skanderborg
SENESTE TV